Архив

Rolls-Royce или 120 години път на съвършенството

На 4 май 2024 г. Rolls-Royce Motor Cars отбеляза 120-годишнината от първата среща между Хенри Ройс и достопочтения Чарлз Стюарт Ролс. За да отбележи тази знаменателна годишнина, Rolls-Royce разгледа в официалния си сайт историческия, технологичния и социалния контекст, в който е създадена марката, както и въздействието и влиянието на името Rolls-Royce през неговите 120 години

По Press Release на официалния   фирмен сайт на Rolls-Royce:

press.rolls-roycemotorcars.com

Бележка на редактора:

В редакцията  на някогашното най-старо и първо автомобилно издание в България, в. „Авто Мото Свят“, основан през май 1957, се получаваха още през 70-е и 80-е на миналия век – преди промените, официалните пресрелизи на Ковънтри и компанията производител Rolls-Royce …И след промените до края на 90-е ги пазехме  в огромния архив  течения на автомобилни световни издания и информация на редакцията…

Пази се у собственика на сайта, работил 21 години в редакцията, от които 7 бил гл. редактор, също и днес пълен архив на всички броеве на вестника от първия, излязъл през май 1957 до пуснат през лятото на 2003…

Подобен пълен архив има само и единствено в Националната библиотека „Св. св. Кирил и Методий“.

1 UntitledИлюстрациите, без да са свързани пряко с текста, дават картина на проследяване на моделите през годините до днес

  • Rolls-Royce отбеляза през 2024 г. 120-годишнината от първата среща между основателите Хенри Ройс и достопочтения Чарлз Стюарт Ролс
  • Кратък преглед на живота и кариерата на основателите в годините преди историческата им среща в Манчестър, както и ролите на други по-малко известни, но въпреки това ключови участници в историята на произхода на Rolls-Royce
  • Изследване на света и обществото, в които е създаден Rolls-Royce, и приносът на марката за по-широкия технологичен прогрес на епохата

„От съвременна гледна точка, 1904 г. може да се почувства невъзможно далечна от нашето време. Но това беше епоха на безпрецедентни изобретения, иновации и технологичен прогрес, в която много от нещата, които сега приемаме за даденост, се появиха за първи път. Rolls-Royce се роди в този изключително динамичен, креативен свят и щеше да го оформи дълбоко и необратимо. Поглеждайки назад, срещата на Rolls и Royce изглежда някак предопределена, а пътят на съответните им кариери до този момент я правеше да изглежда почти неизбежна. Всъщност тя се случи…“ чрез мрежа от случайни връзки и припокриващи се взаимоотношения; без тях, предвид техния коренно различен произход и социални кръгове, това може би никога нямаше да се случи. Горди сме да продължим тяхната забележителна история, да отпразнуваме и да надграждаме тяхното уникално наследство 120 години по-късно.“ казва Андрю Бол, ръководител „Корпоративни отношения и наследство“, Rolls-Royce Motor Cars. Продължение

Citroën представя програмата Chrome Detox

    Citroën продължава своята мисия за по-отговорен и модерен автомобилен дизайн.

media.stellantis.com/bg-bg/citroen/press

С новите C4 и C4 X, марката въвежда програмата Chrome Detox – цялостна инициатива за освобождаване от хромираните елементи в името на устойчивото производство и по-съвременната визия.

Хромът дълго време беше символ на лукс и престиж, но неговото производство е изключително енергоемко и натоварващо за околната среда. В духа на екологичната си отговорност, c79230d85c82a54b39e3546eed5007d175a67980Citroën предприема реална промяна, като заменя хромираните детайли с новоразработено матово лаково покритие Silver Chrome и елементи в матово черно, които съчетават премиум излъчване и устойчиво мислене.

Нова визия за моделен автомобил

С програмата Chrome Detox, новите C4 и C4 X се отличават със своя хармоничен, изчистен силует, лишен от излишен блясък, но изпълнен с характер.

Вместо хромираните лайстни и акценти по страничния профил, предната и задната част, дизайнерите на Citroën залагат на елегантни матови повърхности, които улавят светлината по естествен и мек начин, подчертавайки линиите на автомобила.

Новото покритие Silver Chrome предлага визуална дълбочина и модерно усещане, като едновременно с това е по-щадящо за околната среда. В комбинация с матово черните декоративни елементи, новите C4 и C4 X излъчват висока класа, но и дискретност – почерк, типичен за френския дизайн.

Chrome Detox е не просто стилистично решение – то е израз на философията на Citroën. Мисия на марката е да предлага автомобили, които съчетават комфорт, интелигентна функционалност и устойчивост, без компромис с дизайна. Програмата Chrome Detox е част от глобалната стратегия на Citroën за устойчиво развитие, насочена към намаляване на енергийния отпечатък при производството и създаването на по-екологични материали в дизайна на новите модели. Продължение

Mercedes има амбициозна цел за Америка: 400 000 продажби годишно

Mercedes-Benz иска да си върне мястото на върха в класацията за продажби на луксозни автомобили, изпреварвайки BMW и Lexus.

motor1.com/news, 24 ноември, 10:17 ч. сутринта

Mercedes-Benz не иска просто да победи BMW в САЩ – той иска да доминира. Базираният в Щутгарт автомобилен производител се стреми да се превърне в водещата луксозна марка в мерцстраната през следващите няколко години, като се стреми към годишни продажби от 400 000 бройки, без да се включват доставките за флота.

На скорошна среща на дилърите в Лас Вегас – за която първо съобщи Automotive News – главният изпълнителен директор на Mercedes-Benz USA Адам Чембърлейн очерта как компанията планира да постигне тази цел. Ключова част от тази стратегия е агресивното пускане на пазара на продукти.

Mercedes разработва няколко нови модела, насочени към САЩ, както бензинови, така и електрически. Те включват предстоящ седан CLA, електрически SUV GLC, компактен „бебешки“ G-клас и спортен седан с над 1000 конски сили. Компанията също така представи обновените SUV-ове GLE и GLS, които се очаква да дебютират през следващите години.

Чембърлейн каза, че обновените и изцяло новите SUV-ове като GLC, GLE и GLS би трябвало да представляват около 55% от продажбите в САЩ до края на десетилетието – в сравнение с 40% миналата година. „Имаме огромна възможност с тези автомобили да стимулираме известен растеж“, отбеляза той.

И все пак, достигането на 400 000 бройки няма да бъде лесно. Mercedes продаде само около 325 000 пътнически автомобила в САЩ миналата година, включително продажбите на флота, което го поставя на трето място след BMW (371 000) и Lexus (345 000). Всъщност, Mercedes не е лидер на пазара на луксозни автомобили в САЩ от 2018 г. Продължение

Leapmotor A10 дебютира в Китай – Европа ще последва скоро

Китайският производител на автомобили Leapmotor представи новия си модел A10 на автомобилното изложение в Гуанджоу.

Клиентите вече могат да направят предварителни поръчки за компактния BEV, който в най-скъпата си версия ще струва по-малко от 100 000 юана (около 12 200 евро). Leapmotor планира да предлага A10 и извън Китай, макар и под различно име.

cnevpost.com, carnewschina.com, leapmotor.com (на китайски), stellantis.com, 24.11.2025 – 09:33

Новият A10, който ще се продава в Китай през първата половина на 2026 г., носи характерния дизайнерски език на марката и почти би могъл да мине за по-малък C10. Като част от лисерията A, A10 е един от най-малките автомобили на Leapmotor и приблизително съответства на размерите на BYD Atto 2 (известен в Китай като Yuan Plus).

A10 е с дължина 4,31 метра, ширина 1,83 метра и височина 1,68 метра. Тъй като A10 е изграден върху специализирана електрическа архитектура, се твърди, че ще предлага „изключително просторен интериор“.

При дебюта си производителят все още не разкри всички подробности за автомобила. Няколко спецификации за силовия агрегат и батерията все още липсват. Засега Leapmotor само заявява, че A10 ще постигне пробег до 500 километра с едно зареждане съгласно китайския стандарт CLTC и че батерията може да се зареди от 30 до 80 процента за 16 минути. Leapmotor не уточнява времето за зареждане от 10 до 80 процента. Електромобилът е оборудван с LFP батерия, въпреки че точното енергийно съдържание все още не е разкрито.

Компанията все още не е обявила точните цени, въпреки че китайските медии очакват базовата версия да се предлага на цена под 100 000 юана (в момента около 12 200 евро). Точната структура на линиите на оборудване все още е неизвестна, но A10 не е предназначен да бъде опростен модел, въпреки цената си. Автомобилът разполага с 18-инчови джанти и панорамен стъклен покрив. Продължение

Новият Jeep® Compass: емблематична проходимост, съчетана с универсалност и авангардни технологии

Новият Jeep® Compass винаги е бил символ на проходимостта и най-новото поколение не прави изключение. Този модел пренася Jeep изживяването в модерната ера, като съчетава емблематичния дизайн на марката с ново ниво на изтънченост и авангардни технологии. Новият Compass превръща механичното съвършенство и иновациите в ключ към постигането на извънредни нива на мощност и ефективност. Всеки аспект е преразгледан, за да предложи автомобил, който се представя отлично навсякъде: в града, на магистралата и по най-предизвикателните офроуд терени.

Торино, 24 ноември, 2025 г.

„Новият Compass е смело доказателство за визията на Jeep за бъдещето на мобилността“, заяви Фабио Катоне, ръководител на марката Jeep в Европа. „В сравнение с предшественика си, новитя джипновият Compass е истинска еволюция по отношение на производителност, иновации и увереност за водача. С най-добрата в класа си проходимост, повишен комфорт, напълно преработена електрическа архитектура и технологии, подготвени за бъдещето, той предлага нов поглед към това как трябва да изглежда модерното шофиране“.

Новият Compass предлага увеличени пропорции с дължина 4.55 м, допълнени от оптимизирана аеродинамика. Екстериорът е създаден с целенасочен подход: ключови елементи като камерите и радарите са позиционирани по-високо, за да се намали рискът от повреда при тежки офроуд условия, а новата функционална предна част подобрява защитата и ефективността. Новият функционален екстериор със специално задвижване на всички колела и добавянето на задна теглителна кука допълнително подчертават авантюристичния му дух и готовност за преодоляване на всякакъв терен.

Моделът разполага с нови настройки на окачването, разработени за постигане на най-добрия баланс между управление и комфорт. Осигурен е просвет от 200 мм, което позволява преминаване по неравни пътища без компромис с поведението на асфалт. Вертикалното ускорение е намалено с 15%, а наклоняването на каросерията – с 20%, което гарантира по-стабилно управление. Едновременно с това калибрирането на кормилната уредба е усъвършенствано за максимална прецизност и плавност, адаптирайки се интелигентно към различни ситуации.

Продължение

Най-щурите състезателни автомобили и концепции на Skoda

Skoda има богата история в моторните спортове – и траен талант за създаване на радикални концептуални автомобили

От победите в Монте Карло до концептуалните автомобили, проектирани от студенти, Skoda винаги е имала усет за разширяване на границите

По-долу представяме най-важните, влиятелни и любими автомобили от 130 години в бизнеса

23 ноември 2025 г. Публикация в британското автомобилно списание със 130 години история зад гърба си – връстник на чешката марка – Autocar:

autocar.co.uk/car-news

Laurin & Klement CCR 1905

Това не е било официално световно първенство, но в началото на 1900 г. Международната купа по мотоциклетизъм в Дурдан, Франция, е била най-голямото събитие на годината.

Laurin & Klement CCR 1905

Laurin & Klement CCR 1905

Мотоциклетите Laurin & Klement са се състезавали от 1901 г. нататък, а през 1905 г. Вацлав Вондрих постига първия значителен успех на зараждащата се фирма, карайки CCR.

Skoda Rapid Six 1935

Skoda Rapid Six 1935

 

 

 

 

 

 

 

Skoda Rapid Six 1935

Laurin & Klement преминават към състезания с четириколесни автомобили с Voiturette A през 1906 г. и постигат успехи в различни чешки събития през следващите години.

Но сливането през 1925 г. със Skoda Works осигурява допълнително финансово влияние за инвестиране в състезателна програма, което води до Skoda Rapid Six, която се класира на трето място в общото класиране и победа в класа си в състезанието „1000 мили на Чехословакия“ през 1935 г., състезание за издръжливост на открито, моделирано по Mille Miglia. Продължение

Ionna инвестира 250 милиона долара в калифорнийска мрежа за бързо зареждане

Северноамериканското съвместно предприятие за бързо зареждане Ionna, създадено от BMW, General Motors, Honda, Hyundai, Kia, Mercedes-Benz, Stellantis и Toyota, обяви инвестиция от над 250 милиона щатски долара в инфраструктура за зареждане в Калифорния през следващите три години.

ionna.com, 23.11.2025 – 12:00 ч.

Зарядни станции

Северна Америка

Ionna

Тази седмица първите зарядни паркове Ionna в Калифорния бяха пуснати в експлоатация в Сан Франциско, Сакраменто, Сан Диего, Сан Хосе и Уестминстър. Зарядният център ionna„Westminster Rechargery Beacon“ се казва също, че е „първата водеща локация на Ionna“.

Съвместното предприятие планира да инвестира над 250 милиона щатски долара (около 216,75 милиона евро) в разширяване на инфраструктурата за зареждане в Калифорния през следващите три години. Над 1000 от 4000-те зарядни станции, които Ionna планира в САЩ, ще бъдат инсталирани в Калифорния.

„Разширяването тази седмица в Калифорния е моментна снимка на националния импулс, който Ionna е изградила за по-малко от година“, казва Сет Кътлър, главен изпълнителен директор на Ionna. „„Скоростта на Ionna“ не е само за това колко бързо растем, но и как предоставяме услуги, а екипът на Ionna последователно работи с манталитет, който поставя водача на първо място, за да подобри преживяването при зареждане.“ Продължение

Този красив Peugeot беше забравеният френски луксозен седан на Pininfarina

Една от последните колаборации между Peugeot и Pininfarina предвиждаше конкурент на BMW.

Концепция Peugeot Nautilus Pininfarina

Снимка от: Motor1

motor1.com/features/, 21 ноември, 12:00 ч.

Pininfarina е известна с проектирането на едни от най-красивите автомобили в Италия. От Lancia и Fiat до Alfa Romeo и Ferrari, базираната в Торино дизайнерска къща и производител на peugeot-nautilus-19971каросерии поддържа десетилетия сътрудничество с много местни автомобилни производители. Едно от най-дългите ѝ партньорства обаче всъщност е с производител на автомобили от съседна държава: Peugeot.

Основателят на Pininfarina Батиста Фарина е работил с Peugeot още преди да основе компанията си през 1930 г. Още в края на 20-те години на миналия век той създава поръчкови каросерии за гамата малки и достъпни автомобили Quadrilette. С течение на десетилетията сътрудничеството се развива отвъд дизайнерската работа. Pininfarina започва да произвежда автомобили за марката с емблемата на лъва, започвайки с кабриолета 404, първият Peugeot, сглобен от външна компания.

Издръжливото френско-италианско дуо може би достига своя връх с 406 Coupe, лансирано на автомобилното изложение в Париж през 1996 г. Няколко месеца по-късно в Женева Peugeot и Pininfarina насочват поглед към луксозното трио на Германия. Концепцията Nautilus от 1997 г. е насочена към марки като Mercedes-Benz, BMW и Audi. Е, поне концептуално.

Това е сред последните опити за конкуренция с висок клас седани като S-класа, серия 7 и A8. Последващият собствен 607 никога не успява да се конкурира с германците и това остава вярно за по-новите предложения като по-малкия 508 и малко известния DS9. Въпреки че Pininfarina има опит в проектирането на големи седани за Peugeot, Nautilus е на по-висок пиедестал от 605 и други по-ранни трикубикови седани. Продължение

Исторически успех: Volkswagen е първият производител, получил наградата „Das Goldene Lenkrad“ за четири модела

  • Golf GTI EDITION 50 е победител в компактния клас
  • ID.7 GTX Tourer печели в горния среден клас
  • Просторният Tayron е обявен за най-добър семеен автомобил
  • Новият T-Roc е удостоен с редакционна награда като „Най-добър автомобил под 40 000 евро“

18.11.25

Волфсбург

С наградата „Goldene Lenkrad“ (Златен волан) търговското списание AUTO BILD и вестник BILD am SONNTAG отличават изключителни нови модели всяка година. Тази година марката Volkswagen постигна изключителен успех и е първият производител в 49-годишната история на „Златния волан“, който печели в цели четири категории.

Успех във всички области: Томас Шефер с четиримата победители в „Златен волан“ 2025.

Успех във всички области: Томас Шефер с четиримата победители в „Златен волан“ 2025.

фауве 2Golf GTI EDITION 50 надделява в компактния клас срещу два електрически конкурента, докато ID.7 GTX Tourer печели в горния среден клас срещу два модела от немски премиум производители. Новият Tayron печели като най-добър семеен автомобил срещу два SUV-а от Чехия и Швеция, а новият T-Roc, който ще бъде наличен в дилърствата от тази седмица, получава редакционната награда като „Най-добър автомобил под 40 000 евро“.

Томас Шефер, главен изпълнителен директор на Volkswagen Passenger Cars: „Четири Златни волана наведнъж – ние сме първата марка, която постига това. Невероятно се гордея с целия екип на Volkswagen. Тези награди са важен знак, че сме на прав път с нашата стратегия Volkswagen BOOST 2030. Нашата цел е ясна: искаме да станем водещ производител на технологии за големи количества. Следващата година ще пуснем на пазара шест нови модела – един фантастичен автомобил след друг. Със силен дизайн, високо качество, премиум технологии и правилното име. 100 процента Volkswagen!“ Продължение

За музея на Škoda в Млада Болеслав

169810_187886767893335_3223229_oАвторът на следващите редове е бил три пъти в Музея  на Škoda и три пъти е карал шкоди от Прага до Млада Болеслав.

Поканен беше и два пъти като гост на Годишната конференция на Volkswagen Group – най-големият автомобилен производител в Европа, която се проведе там.

При друго пътуване, беше поканен от вносителя на Škoda – Еуратек, на тест на Octavia по маршрут от Рим до курорта Фюджи – родно място на Данте и в околностите му.

Там присъстваше цялото ръководство на Групата, авторът имаше възможността да говори със самия Фердинанд Пих, когото наричаха „Сивият кардинал на немската  икономика“ и беше приживе председател на Надзорния съвет на Volkswagen Group и неин главен акционер…

Почина преди две години, за което писахме и в сайта.

Между другото  имах  автомобил от тази марка и оцелях след челен удар в дърво през 2002.

Преди промените вносител на Skoda в България беше чешкото Търговско дружествво „Мотоков“, с чийто представител в България – г-н Ниедерле бяхме много близки. С него и със СБА „Люлин“ организирахме навремето първото и единствено  досега Рали Skoda и аз самият бях навигатор на един  от добре представителите се пилоти.

Г-н Ниeдерле по онова време беше и спонсор на Пролетен бал на Съюза на българските журналисти, който организирахме с известен колега от БНТ…

А сега – за Музея

Вацлав Лаурин и Вацлав Клемент започват собствен бизнес в Млада Болеслав през 1895 г. Днес Škoda е една от най-дълго съществуващите автомобилни

Laurin & Klement Type A (1905) - първият автомобил на марката

Laurin & Klement Type A (1905) – първият автомобил на марката

марки в света, а музеят подчертава тази история на най-автентичните места – оригиналните производствени халета, където компанията е произвеждала автомобили до 1928 г.

Лаурин и Клемент - 1895, откривателите

Лаурин и Клемент – 1895, откривателите

Презентацията е мултимедийна интерактивна смесица от автомобили и истории, предлагаща разнообразие от опции, от автомобили и други експонати до разглеждане на снимки, гледане на филми, четене на документи и много други – гъвкавостта е една от ключовите характеристики на новия музей на Škoda. Продължение